We hebben een paar weekjes langer moeten wachten in verband met Corona en de hoeveelheid sneeuw die er gevallen was, maar afgelopen week mocht Thijs eindelijk écht naar de grote school voor speciaal onderwijs.
Welke school voor speciaal onderwijs is passend?
Het afgelopen jaar hebben we een aantal gesprekken gehad met de maatschappelijk werker van Basalt Revalidatie, waar Thijs nu zo’n 2 jaar zijn therapieën heeft gevolgd. Eerst in de ouder-kind-groep en later op de therapeutische peutergroep (TPG). Er werd al snel duidelijk dat Thijs niet uit de verf zou komen op een reguliere lagere school, omdat hij meer aandacht nodig heeft. Dus kozen we voor speciaal onderwijs. Maar ja, welke school is dan geschikt? In het gebouw waar Basalt Revalidatie én Citykids zit, zit ook een cluster 3 school. De Maurice Maeterlinckschool, afgekort MMS. Van andere ouders, die ook hun kind bij TPG hadden, hoorden we positieve berichten over die school, en ook de maatschappelijk werker gaf aan dat Thijs goed zou passen op de tyltyl afdeling van deze school.
Voor Thijs ideaal om in hetzelfde gebouw te blijven, omdat hij dit echt als een tweede thuis ziet. Het intake-gesprek met de school hebben wij als zeer positief ervaren. Hele vriendelijke dames en de aanpak past ook zeker bij ons. De TPG stopt als je kind de leeftijd van 4 jaar bereikt, maar de therapieën gaan door tijdens schooltijd. Super! We zagen dan ook geen problemen met de overgang van Citykids en TPG naar MMS.
De overgang van medisch dagverblijf naar speciaal onderwijs
In de week voordat Thijs 4 werd, is er door Citykids heel veel aandacht geschonken aan de overgang naar school. Zo is er goed contact geweest tussen school en Citykids en heeft de ‘nieuwe juf’ Thijs ook geobserveerd in de groep. Er is een papier gemaakt, waarop in picto’s staat verteld dat Thijs over gaat van Citykids naar school met de foto’s van de juffen er bij. Zo konden we goed duidelijk maken aan Thijs dat hij naar school zou gaan. Het gebaar ‘school’ was al snel zijn meest favoriete gebaar!
Wennen
Thijs is in een geheel nieuwe klas gekomen, waar de kindjes vanaf begin januari een voor een zouden gaan wennen, maar de scholen bleven nog dicht vanwege Corona. Afgelopen maandag 8 februari mochten ze dan eindelijk weer open! Nu moesten alle kindjes tegelijk in een week wennen. Maandag zou Thijs samen met een ander jongetje wennen, dinsdag de 3 andere kindjes tegelijk wennen en dan zouden ze woensdag écht met z’n vijven zijn.
Maandag bleef de school toch dicht vanwege de hoeveelheid sneeuw, dat gevallen was en de wegen onbegaanbaar waren. Thijs bleef dus nog thuis. Ook dinsdag was hij nog thuis, omdat de andere 3 klasgenootjes gingen wennen. Op woensdag mocht hij dan eindelijk!! Hij keek er zo naar uit!! Het was wat onwennig, want papa bleef heel lang in de klas, omdat de juf nog van alles wilde vragen. Dus toen Patrick weg ging, was het brullen. Toen ik hem om 12:45 uur weer ophaalde van school, hoorde ik dat het huilen snel was gestopt.
Donderdag mocht Thijs echt een volle dag naar school. Toen hij ‘s morgens wakker werd, maakte hij al direct het gebaar van ‘school’. Hij had er zin in! Om 15:00 uur haalde onze PGB-er hem van school en ze vertelde dat Thijs het heel erg goed had gedaan op school en dat de juf al verliefd op hem is geworden. Tsss, hij heeft het alweer voor elkaar….haha
Hoe we bij Citykids terecht zijn gekomen, lees je hier